کویر ورزنه

یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین کویرهای ایران که در 116 کیلومتری اصفهان قرار دارد، کویر ورزنه است. این کویر سرشار از آرامش و جذابیت است و افرادی که به آن‌جا می‌روند می‌توانند به تفریحات بسیار جذابی بپردازند. در کویر ورزنه، تپه‌ها و هرم‌های ماسه‌ای بسیار جالبی وجود دارد که موجب شده‌ زیبایی منطقه چندین برابر شود.

کویر ورزنه

کویر خور و بیابانک

این کویر جزو بزرگ‌ترین کویرهای ایران است که چشم‌انداز وسیعی از تپه‌های شنی را در اختیار افراد گردشگر قرار می‌دهد. کویر خور و بیابانک در نزدیکی استان اصفهان جای گرفته ‌است و در آن جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده جالبی وجود دارد که با سفر به آن‌جا می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید.

کویر ابوزید آباد

یکی دیگر از کویرهایی که در نزدیکی استان کاشان و اصفهان قرار دارد، کویر ابوزید آباد است. ‌این کویر پوشش جانوری و گیاهی بسیار متنوعی دارد و جزو بیابان بند ریگ به حساب می‌آید. در نزدیکی این کویر روستاها، مکان‌های تاریخی و شهرهای زیرزمینی بسیار جذابی نیز وجود دارند که با مراجعه به این منطقه می‌توانید از آن‌ها هم دیدن نمایید.

کویر کاراکال

اگر به استان یزد سفر کردید، بهتر است حتما سری هم به کویر کاراکال بزنید. این کویر فاصله نسبتاً کمی با شهر بافق دارد و در آن زیبایی‌های بسیار زیادی را می‌توانید مشاهده کنید. از آن جایی که باید قبل از سفر با بهترین زمان کویرنوردی آشنایی کافی داشته باشید، بهتر است بدانید که آب و هوای کویر کاراکال از آبان تا اردیبهشت ماه برای کویرنوردی بسیار مطلوب است.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل جای گرفته است و از شرق به کویر بندریگ و از غرب به دریاچه نمک حوض سلطان راه دارد. این کویر تماشایی زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است و افرادی که به آن‌ جا می‌روند، می‌توانند به تفریحات سالم و سرگرم کننده زیادی بپردازند. به طور معمول بهترین فصل سفر به کویر یا دشت مرنجاب، اواسط فصل پاییز تا اوایل بهار است. این کویر در شب صحنه‌های بسیار شگفت‌انگیزی همچون آسمان پر ستاره دارد که می‌توانید آن‌ها را ببینید و لذت ببرید. هنگام طلوع و غروب خورشید نیز کویر جلوه‌ای بسیار تماشایی دارد که مطمئنا برای هر کسی جذاب و لذت‌بخش است. در این مقاله می توانید .

کویر مرنجاب

کویر مصر

یکی دیگر از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین کویرهای ایران، کویر مصر است. افرادی که به این کویر سفر می‌کنند، می‌توانند خود را با استفاده از تفریحات سالمی همچون پیاده‌روی، موتور سواری، رصد ستارگان، عکاسی، شترسواری، آفرود و… سرگرم کنند و از سفر بی‌نظیر خود لذت ببرند. به‌ طور معمول بهترین زمان برای رفتن به کویر مصر، فصل پاییز است و در این فصل افراد زیادی به آن‌ جا می‌روند. در نزدیکی این کویر، محل‌هایی مناسب نیز برای اقامت گردشگران وجود دارد که می‌توانید شب‌ها در آن‌ها به استراحت بپردازید.

کویر متین آباد

کویر متین آباد در 60 کیلومتری جنوب شرقی کاشان جای گرفته‌ است و به‌ عنوان یک منطقه محبوب شناخته شده‌ است. با رفتن به کویر متین آباد می‌توانید از محل پرورش پرندگان مختلف، طبیعت نایاب و حیات وحش نیز بازدید به عمل آورید و در شب با تلسکوپ به رصد ستارگان نیز بپردازید.

کویر ریگ جن

این کویر بی‌نظیر در نزدیکی استان تهران جای گرفته‌ است و جلوه‌ای بسیار متفاوت دارد که مسلماً با رفتن به آن‌ جا از تماشای شگفتی‌های موجود، هیجان‌ زده خواهید شد. البته بهتر است پیش از سفر به این منطقه با بهترین زمان کویرنوردی به خوبی آشنا شوید و سپس در زمان‌های مناسب به آن‌ جا بروید تا به مشکل برنخورید. کویر ریگ جن، بیشتر برای افرادی مناسب است که به ماجراجویی علاقه‌مند هستند و دوست دارند به منطقه‌هایی جدید سفر کنند یا این که چیزهای جالبی کشف نمایند. همچنین در این کویر، باتلاق‌های نمک و تپه‌های شنی بسیار زیادی وجود دارد که جذابیت فوق العاده‌ای دارند.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مناطق کویری استان سمنان است که در آن تنوع گونه‌های جانوری بسیار بالا است. این منطقه زیستگاه یوز پلنگ آسیایی، گربه شنی، قوچ، جبیر، سیاه گوش و حیوانات دیگری است و به‌ همین‌ علت آن را منطقه حفاظت‌ شده اعلام کرده‌اند. بنابراین اگر به محیط‌ زیست و حیوانات علاقه‌مند هستید بهتر است حتما در بهترین زمان کویرنوردی از این کویر جذاب نیز بازدید نمایید و لذت ببرید.

کویر شهداد

یکی دیگر از قدیمی‌ترین کویرهایی که در استان کرمان وجود دارد، کویر شهداد است. قدمت این کویر بیش‌ از 600 سال است و در آن مناظر و جاذبه‌های بسیار جالبی وجود دارد. این کویر دارای هرم‌های ماسه‌ای بادی، تپه‌های شنی بی‌نظیر، مخروط‌های آتش‌فشانی کواترنر، دشت‌های ریگی و گندم بریان گلدان‌های نمکی بزرگ است و با رفتن به آن‌جا می‌توانید شگفتی‌های بسیار زیادی را مشاهده کنید. کویر شهداد در مقایسه با کویرهای دیگری که در ایران وجود دارد بسیار متفاوت است و با رفتن به آن‌ جا قطعا حیرت‌زده خواهید شد.

کویر شهداد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام سفر به مناطق کویری در نظر داشته باشید، تعیین یک زمان مناسب است؛ زیرا کویرها دارای آب و هوایی خاص هستند و اگر در فصل‌های نامناسب به آن جا بروید، ممکن است اذیت شوید. به طور معمول اغلب کویرهای ایران دارای روزهای گرم و شب‌های خنک هستند. بنابراین می‌توان گفت بهترین فصل کویرگردی در ایران پاییز تا اوایل بهار است.