این روستای زیبای ییلاقی محل سکونت صدها خانوار لیساری است که بیشتر در فصل های بهار و تابستان و بخشی از پاییز در آن ساکن هستن. سوباتان در ارتفاع 1998 متری از سطح دریا و فاصله حدود 20 کیلومتری با دریای خزر قرار گرفته. زمانیکه توده عظیم مه در ارتفاع پایین تر از سطح ییلاق یعنی در منطقه جنگلی فشرده میشه گردشگران به تماشای اقیانوسی از مه غلیظ سفید می نشینن که بسیار دیدنیه.
اواخر شهریور زمان روییدن قارچ های طبیعی سوباتان است. قارچ های کوهی سوباتان بسیار خوش طعمه و آن را بصورت کباب و خورشت قارچ مصرف میکنن. در جنگل های اطراف سوباتان نوعی قارچ درختی نیز وجود داره که دیدن آن نیز خالی از لطف نیست.
با نزدیک شدن پاییز هوای سوباتان کم کم سرد و بارش های متناوب شروع میشه و از طرفی مه به همراه رطوبت و شبنم زمین را مرطوب و زمینه رویش قارچ های طبیعی را فراهم میکنه و با تابش آفتاب، قارچ ها شروع به روییدن میکنن. علاقه مندان به قارچ باید همزمان با طلوع آفتاب خود را به محل های مورد نظر برسونن و این صحنه به مسابقه ای جالب و دیدنی تبدیل میشه و گروه های مختلفی در منطقه پخش شده و با علاقه وافری دنبال قارچ میگردن.
یکی دیگر از زیبائی های بی بدیل سوباتان تماشای لحظه های طلوع آفتاب روی سطح دریاست. فاصله مستقیم و هوائی سوباتان با ساحل دریا کمتر از بیست کیلومتره، لذا طلوع آفتاب صحنه های بی نظیری را ایجاد میکنه. متاسفانه کمتر مسافری از خواب شیرین صبحگاهی سوباتان گذشته و دقایقی قبل از طلوع آفتاب در کمین شکار این لحظه های ماندگار میشینه. همه ارتفاعات مشرف به ساحل دریا، خصوصا ضلع شرقی کوه بیده پشت و یا بالای صخره غار گنج خانه و ارتفاعات کوه مجمع داش، بهترین شکارگاه این لحظات زودگذر اما ماندگار هستن.
سوباتان
از اونجایی که سفر جاده ای به نسبت سفرهای دیگر انعطلاف پذیری و لطافت زیبایی داره که در دیگر سفرها نیست و مسافران در حین سفر میتونن از مناطق بکر و طبیعت زیبا استفاده کنن توصیه ما سفر اتوبوسی به این منطقه زیبای ایران است. گردشگران میتونن با مراجعه به سامانه پایانه ها برای سفر به سوباتان بلیط اتوبوس بخرن و یا اتوبوس دربستی اجاره کنن.