تنکه شمشه کوه چرمین رو به دو قسمت تقسیم میکنه و محل اتصال آب های دو بخش سیروان و چرداول است. این مکان یکی از جاذبه های بسیار ارزشمند دهستان ریزوند به مرکز روستای هلسم یکی از زیباترین مناطق طبیعت گردی است. علت نامگذاری آن به نام ریزوند اینه که اهالی دهستان از ایل ریزوند هستن. دهستان ریزوند به مرکزیت روستای هلسم، از روستای موشکان شروع و به روستای علیمراد خانی ختم میشه. ایل ریزوند از قدیمی ترین ساکنان ایلام و پشتکوه بودن که به علت مخالفت و عدم اطاعت از والی پشتکوه تبعید شده و مجبور به مهاجرت شدن.

تنگه شمشه
بر اساس منابع، اکثر طرفداران و خانواده هایی که از طرف توشمال ریزوند مامور کشت و زرع در زمین های کشاورزی توشمال بودن، به دستور والی تبعید شدن تا توشمال و نزدیکانش توان نظامی مقابله با والی رو نداشته باشن. افرادی که تبعید شدن امروزه شعبات دیگری از ایل ریزوند رو در ایلام و کرمانشاه تشکیل دادن. مردمان ایل ریزوند به صورت ایلیاتی و تحت فرمان تشمال ایل که بالاترین شخص ایل بوده زندگی میکردن. خانواده بزرگ توشمال که معمولا بزرگترین فردی که از لحاظ خونی به رهبر اصلی ایل یعنی توشمال میرسید به رهبری ایل منصوب میکردن، در روستاهایی که جز قلمرو ایل بودند سکونت داشتن. امروزه خانواده هایی در روستاهای موشکان، چم قوله، هلسم، لتاب، طاق گاورین و... به همین نام زندگی میکنن.

این تنگه از مکان های زیبای طبیعی روستای هلسم است.

تنگه شمشه
روستای هلسم مرکز دهستان ریزوند واقع در بخش شباب است، روستای هلسم دارای بیشترین زمین آبی و دیم شهرستانه که در محل تقاطع دو رودخانه چرداول و شمشه واقع شده و دارای طبیعتی بکر و زیباست که با گذشتن جاده قاضی خان- بدره از کنار آن دارای موقعیتی جذاب و دیدنی است. هلسم به معنی رفت و آمد زیاد اسب(سم اسب) که نام واقعی آن هوای مناسب و چمن زارهای اطراف رودخانه و آب زلالش در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده ای جذاب و خاطره انگیزه. چشمه به ره زا هم چشمه آب شیرینی است که در دهانه جنوبی تنگه شمشه واقع شده و زیبایی این تنگه رو صد برابر کرده. وجود این چشمه و رود زیبایی که از وسط تنگه میگذره و بناهای تاریخی که در این منطقه وجود داره و همچنین وجود پرندگان گوناگون در این منطقه زیبایی بخصوصی به آن داده است که نظر هر بیننده ای رو به خود جلب میکنه.